
نظر: آیا قیمت سهام تسلا قابل توجیه است؟ احتمالا…
[ad_1]
دبی: ایلان ماسک اکنون ثروتمندترین مرد جهان است و صاحب اسبق آمازون جف بزوس را اخراج کرد. وضعیت موشکی آن به دلیل رونق قیمت سهام تسلا ، سازنده وسایل نقلیه الکتریکی و فناوری های انرژی پاک است.
هفته گذشته ، قیمت سهام تسلا از 880 دلار فراتر رفت ، 10 برابر بالاتر از 85 دلار در مارس 2020 ، که به این شرکت سرمایه بازار (یا ارزش کل) بیش از 880 میلیارد دلار – بیش از Toyota ، Volkswagen ، Daimler ، General Motors ، بی ام و ، هوندا ، هیوندای و فورد با هم ترکیب می شوند.
این مبلغ استثنایی برای شرکتی است که فقط در سال مالی گذشته سود سالانه خود را از زمان تاسیس در سال 2003 تحقق بخشیده است. و این سود نسبتاً متوسط بود. این به تسلا نسبت قیمت به درآمد (PE) – معیار استاندارد ارزش سهام – نزدیک به 1700 داد.
بخوانید: نظر دهید: وسایل نقلیه الکتریکی در سنگاپور – هزینه اعتیاد به مواد مخدره چقدر است؟
این را با سهام دیگری که پس از بهبود بازارهای سهام جهانی از پایین ترین سطح ناشی از COVID در مارس 2020 رونق می یابد مقایسه کنید – شرکت های فناوری مانند فیس بوک ، اپل ، آمازون ، مایکروسافت و گوگل. نسبت PE به آمازون در حدود 97 ، به اپل در حدود 44 و سایر در محدوده 30-40 است.
آخرین سود سه ماهه تلسا نیز به همین نسبت ناچیز بود و انتظارات تحلیلگران فاقد درآمد هر سهم فقط 0.80 دلار بود. قیمت سهام آن در نتیجه کاهش یافته است ، اما هنوز ارزیابی بسیار خوش بینانه ای وجود دارد.
بنابراین آیا ارزیابی تسلا قابل توجیه است یا این نمونه دیگری از حباب در انتظار ترکیدن است؟
خوب ، تسلا بدیهی است که یک مبتکر فوق العاده است ، اما دلایل مختلفی وجود دارد که فکر می کند گرچه فراوانی غیر منطقی ارزش آن را حتی بیشتر می کند ، دیر یا زود دوباره به زمین برمی گردد.
بخوانید: نظر دهید: برای نوشتن الون ماسک عجله نکنید
تسلا یک بازیکن بزرگ در صنایع مشاهده شده
تسلا از دیدگاه بنیانگذار خود بهره می برد. این شرکت یک برند قدرتمند را به عنوان تولید کننده پیشرو در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی و سیستم های انرژی تجدیدپذیر تاسیس کرده است – دو صنعت در آغاز رشد قابل توجه با دور شدن جهان از سوخت های فسیلی.
او با موفقیت مجموعه ای از اتومبیل های الکتریکی را تولید کرد که در آن دیگر شرکت های خودروسازی شکست خوردند. وی با جلب تخیل سرمایه گذاران و علاقه مندان به فناوری با محصولات زیبایی از نظر فنی و زیبایی به این مهم دست یافت.
این شرکت به یک تولید کننده اصلی سیستم های فتوولتائیک خورشیدی تبدیل شده است.
(عکس: AP)
مربوط به این دو بازار پیشرفت های آن در زمینه باتری برای تأمین انرژی وسایل نقلیه ، خانه ها و کل جوامع است. در استرالیای جنوبی ، بزرگترین باتری لیتیوم یون در جهان ساخته شده است که انرژی تجدید پذیر توربینهای بادی مجاور را در هنگام تولید بیش از تقاضا ذخیره می کند و هنگامی که تقاضا بیش از میزان متغیر عرضه باشد ، شبکه را متعادل می کند.
با گذشت زمان ، این صنایع سهم بیشتری از بازارهای خودرو و انرژی را به دست می آورند و تسلا بازیگر اصلی هر دو خواهد بود.
با این حال ، تسلا با چالش های جدی روبرو است.
بخوانید: نظر دهید: ایلان ماسک ، نبوغ دیوانه تسلا ، با قفل آمریکایی مخالف است – و مردم آن را دوست دارند
تسلا دارای LED است ، اما سایر افراد نیز دنبال خواهند کرد
تولیدکنندگان بزرگ خودرو ، زمانی که به فن آوری های احتراق داخلی قدیمی خود گره خورده اند ، برق را در پاسخ به آنچه تهدیدی وجود دارد برای آنها درک می کنند.
تولیدکنندگان اتومبیل از کره تا ژاپن تا آلمان – و البته چین – در حال پاسخ دادن به محصولات جدید برای به چالش کشیدن موقعیت تسلا هستند.
در مدیریت استراتژیک ، این پاسخ “قطع” نامیده می شود.
این اصطلاح بیشترین ارتباط را با آکادمیک آمریکایی کلیتون کریستنسن دارد. او در کتاب تأثیرگذار خود در سال 1997 ، معضل نوآور: وقتی فناوری های جدید به شکست شرکت های بزرگ می پردازند ، او فرآیندهای بی امان نحوه مواجهه “مهاجران اولیه” با دسته جدیدی از بازیکنان را به دنبال تأمین سهم خود از بازارهای در حال رشد توصیف می کند.
بخوانید: نظر دهید: وسایل نقلیه الکتریکی سنگاپور را تسخیر می کنند. اما آنچه در ابتدا باید اتفاق بیفتد اینجاست
موفقیت تسلا دردناک است ، چیزی که هم رقبا تثبیت شده و هم شرکت های تازه کار در تقلید از آن تلاش خواهند کرد. محرک های دیررس می توانند با محصولات ساده تر ، ارزان تر و تا حدی پایین تر شروع کنند.
اما با گذشت زمان ، آنها می توانند آنچه را می خواهند بیاموزند و مایل به پرداخت هزینه به مصرف کنندگان هستند. آنها سپس رهبران صنعت را به سهم خود در بازار به چالش می کشند ، این کار از پایین شروع می شود اما همیشه رو به بالا است.
یک خودروی اسپرت 2021 مدل X فروخته نشده روز یکشنبه 24 ژانویه 2021 در لیتلتون ، کلرادو در نمایندگی تسلا حضور دارد. تسلا درآمد روز چهارشنبه 21 ژانویه را گزارش می دهد (AP Photo / David Zalubovski)
در واقع ، تسلا خودش از این فرایندها استفاده کرد.
تسلا به عنوان یک موتور اولیه ، مقدمات موفقیت شبیه سازها را نیز ایجاد کرد. با ایجاد انگیزه برای زیرساخت های مورد نیاز برای استقرار گسترده وسایل نقلیه الکتریکی ، متقاضیان بعدی در مقایسه با تسلا و سایر محرک های اولیه با موانع کمتری برای ورود مواجه می شوند.
از جمله این موارد می توان به ایجاد ایستگاه های شارژ اشاره کرد که پس از تأسیس ، یک چرخه بزرگ تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی و تأمین ایستگاه ها را به دنبال خواهد داشت.
بخوانید: نظر دهید: آیا COVID-19 رابطه عاشقانه سنگاپور با اتومبیل را تحت الشعاع قرار خواهد داد؟
حرکت زود هنگام تسلا می تواند از رقبا استفاده کند
اما اختلافات بین تسلا و همتایان با تکنولوژی پیشرفته آن می تواند یک چالش جدی باشد.
سایر شرکت های فناوری از آنچه اقتصاددانان آن را اثرات شبکه می نامند بهره می برند: هرچه محصول فراگیرتر باشد ، برای مصرف کننده ارزش بیشتری دارد.
سیستم عامل های رسانه های اجتماعی یک نمونه بارز است ، اما شرکت هایی مانند eBay و Amazon نیز همینطور. هرچه تعداد خریداران و فروشندگان در این سیستم عامل ها بیشتر باشد ، ارزش آنها برای فروشندگان و خریداران بیشتر است – و بنابراین بازدهی برای ارائه دهنده خدمات بیشتر است.
برای تسلا محافظت از مزایای شبکه دشوارتر است. وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر تقاضای بیشتری برای ایستگاه های شارژ ایجاد می کنند و ایستگاه های شارژ بیشتر به فروش وسایل نقلیه کمک می کنند. اما برای تسلا سخت تر خواهد بود که از ایستگاه های خود در برابر منافع رقبا محافظت کند.
بخوانید: نظر: نظر: چرا سنگاپور برای انقلابی در وسایل نقلیه الکتریکی رسیده است
شاید این برای بنیانگذار چشم انداز تسلا خوب باشد. برنامه های او فراتر از کسب درآمد – و زمین است.
اما اگر یک سرمایه گذار هستید ، باید مراقب باشید. به شرطی که وقت خود را برای پریدن سپری کنید ، می توانید یک موشک احتکاری را سوار شوید.
اما اگر به تسلا به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنید – همانطور که باید باشد – هیچ تضمینی وجود ندارد.
به متخصصانی که تلاش سنگاپور برای وسایل نقلیه الکتریکی را خرد می کنند و اینکه چقدر نزدیک به عادی شدن است گوش دهید:
جان رایس استاد کالج بازرگانی دانشگاه زاید است. نایجل مارتین یک مدرس ارشد در کالج تجارت و اقتصاد ، دانشگاه ملی استرالیا است. این نظر اولین بار ظاهر شد بعد از مکالمه
[ad_2]